مزاج و طبع عسل

عسل چیست ؟

همانطور که می دانید عسل ماده شیرینی است که توسط زنبور از شهد گل و گیاهان جمع آوری و طی فرآیندی در سلول های مومی ذخیره می شود.عسل در کتب و ادیان مختلف تعریف خاص خود را دارد

 

تفاوت طبع و مزاج چیست؟

تفاوت  طبع و مزاج  موضوعی است که در گذشته تنها پزشکان طب سنتی و افرادی که درمان با داروهای گیاهی را به داروهای شیمیایی ترجیح می‌دادند به آن معتقد بودند. در حالی که این روزها بیشتر افراد سعی دارند درباره‌ این که طبیعت آن‌ها چگونه است و چه غذاهایی باید بخورند یا نخورند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. ما در شهد فام قصد داریم طبع ومزاج عسل خوب و عسل طبیعی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

طبع چیست؟

اولین مرحله از بررسی تفاوت طبع و مزاج، کسب دانش درباره هر یک از آن‌هاست. طبع در حقیقت حالت بدنی است که فرد با آن متولد می‌شود و نمی‌توان آن را عوض کرد. در چگونگی شکل گرفتن طبع عوامل زیادی از جمله وراثت، منطقه جغرافیایی، تغذیه و… تأثیرگذار هستند.

.

انواع طبع

بسته به این که در چه خانواده‌ای و در چه اقلیم جغرافیایی به دنیا آمده‌اید، یکی از این طبع‌ها را خواهید داشت که یکی از این طبع ها رابطه مستقیم با عسل دارد

طبع سرد

طبع گرم

طبع معتدل

 

مزاج و طبع عسل

به طور کلی عسل‌ های طبیعی تنوع و گونه‌های بسیار زیادی  دارند که طبع و خواص و طعم هر یک با دیگری متفاوت می‌باشد. شاید در نگاه اول عامه مردم به جهت شیرین بودن عسل، طبع آنرا گرم فرض کنند و حتی شاید افراد گرم مزاج از مصرف آن صرف نظر کنند. اما خب در حقیقت با در نظر داشتن به منشا گیاه عسل تولید شده و به طور کلی به نوع و نژاد گل و شهد مصرف شده  توسط زنبور، در نتیجه طبع و مزاج عسل‌ها نیز تفاوت خواهد داشت. ما در شهد فام قبل از تولید عسل  نسبت طبع و مزاج تحقیق و بررسی خواهیم داشت و انواع طبع که در بالا ذکر شد را مورد آزمایش قرار خواهیم داد تا عسل مرغوب و درجه یک باب سلیقه افراد با طبع سرد ،طبع معتدل و بخصوص طبع گرم سازگاری داشته باشد..

همانطور پیشتر ذکر شد جهت شناخت طبع عسل میبایست به گیاهی که زنبورعسل از شهد آن تغذیه داشته رجوع داشت. طبیعی است که اگر شهد تنها از یک گیاه جمع شده باشد شناخت طبع آن بسیار راحت‌تراست و اگر از چندین گیاه  تشکیل شده باشد می‌توان با توجه به رنگ و بوی عسل مورد نظر درباره ی آن قضاوت داشت.

عسل به طور کلی یک ماده ی طبیعی با مزاجی  گرم به حساب میاید اما خب به سمت تعادل مزاجی متمایل است. به همین دلیل عسل طبیعی بر روی افرادی که دارای  طبعی سرد هستند باعث بروز حساسیت و چالش نخواهند شد. و در نتیجه آن میشود ادعا کرد که که مزاج های بلغمی و سودایی می توانند با خیالی آسوده تر از عسل استفاده کنند.این حسن و مزیت در عسل مرغوب شهد فام گویا خواهد بود چرا که در تولیدات صنایع غذایی تمام مزاج و طبع ها را در نظر میگیریم حتی مصرف کننده ای که در زابل و زاهدن در مناطق گرم زندگی می کند مصرف عسل تولیدات شهد فام نه تنها خلق و خوی فرد را تغییر نمی دهد بلکه به مصرف کننده شادابی و سر زنده داری نیز هدیه می دهد.

مطالب مرتبط