بره‌ موم چیست؟

بره‌ موم  ماده ای رزینی مانند از جوانه های درختان صنوبر و مخروط است. بره‌ موم به ندرت به شکل خالص در دسترس می‌باشد. این ماده معمولاً از کندوی عسل بدست می‌آید و حاوی فرآورده های زنبوری است. بره‌ موم دارای سابقه طولانی در استفاده دارویی است و قدمت آن به ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، زمان ارسطو برمی‌گردد. یونانیان از بره موم برای آبسه استفاده کرده اند. آشوریان از آن برای بهبود زخم ها و تومورها استفاده کرده‌اند و مصریان از آن برای مومیایی کردن اجساد خود استفاده نموده‌اند و امروزه کاربردهای دارویی زیادی دارد.

شکل طبیعی بره موم چگونه است؟

شکل طبیعی بره موم که به آن چسب زنبور عسل نیز می‌گویند، رزینی سخت و شکننده است که با گرم شدن بسیار چسبناک و مومی می‌شود. کلمه بره موم در زبان یونانی به معنای “حومه” است؛ زیرا زنبورها از بره موم برای دفاع در مقابل بیماری های مرتبط با کندو استفاده می‌کنند.

خواص درمانی بره موم

۱ ضد میکروب

از میان تمام محصولات کندو، بره موم دارای بالاترین میزان فعالیت ضدباکتریایی است. در اینجا منظور ما تمام باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، کپک‌ها و انگل‌های مضر و پاتوژنیک است.

مطالعات علمی متعددی درباره بره موم وجود داشته‌اند که خاصیت ضدباکتریایی بره موم  را که در مقابل باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، یعنی هر دو نوع هوازی و بی‌هوازی از خود نشان داده‌اند، را تأیید می‌کنند.اگرچه ترکیب بره موم با توجه به منشأ گیاهی آن، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند، تمام انواع آزمایش شده بره موم، فعالیت ضدباکتریایی قدرتمندی از خود به نمایش گذاشته‌اند. برخی تفاوت‌ها در فعالیت ضدباکتریایی برخی انواع بره موم وجود دارند که به دلیل نوع زنبور عسلی هستند که بره موم‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند.

۲ ضد تومور

محققین مختلف خاصیت ضد تومور بره موم در بدن را از طریق آزمایش بر روی موش‌ های آزمایشگاهی و خوکچه‌ های هندی گزارش کردند. فعالیت سیتوتوکسیک آن در آزمایشگاه با استفاده از خطوط سلولی توموری متعدد مورد مطالعه قرار گرفته است. آنها دریافتند که القای مرگ سلولی برنامه‌ ریزی شده، متوقف نمودن چرخه سلولی، مهار متالوپروتئینازهای محیطی، خاصیت ضد رگ‌ زایی و جلوگیری از متاستاز و هجوم بافتی با مکانیزم‌ های فعالیت آن در مقابل سلول‌ های تومور مرتبط بوده‌ اند.

۳ خواص بره موم برای دندان

پوسیدگی دندان یا باکتری در سطح دندان می تواند به پلاک دندان آسیب برساند. در صورت عدم درمان، باکتری ها می‌توانند مینای دندان را خراب کنند و منجر به حفره، درد، ریزش دندان یا بعضاً عفونت های جدی‌تر شود. بهداشت مناسب دهان، محصولات فلوراید و مراجعه به دندان پزشک می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری یا کنترل کند. خواص بره موم برای دندان باعث جلوگیری از رشد این باکتری ها و پوسیدگی دندان می‌شود و از سایر عفونت های دهانی جلوگیری می‌کند.

۴ تسکین علائم آلرژی

گفته می شود بره موم حاوی ترکیباتی است که ممکن است اثر ضد حساسیتی در بدن داشته باشد. برای برخی افراد ممکن است استفاده از بره موم در این زمینه موثر و مفید باشد. با این حال، شواهد علمی کافی وجود ندارد که ثابت کند بره موم می تواند قطعی به کاهش علائم آلرژی کمک کند.

۵ بهبود سیستم ایمنی بدن

بره موم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. محققان دریافته اند که مصرف بره موم باعث می‌شود نوعی فعالیت تنظیم سیستم ایمنی بر روی گیرنده‌ های سلولی، تولید سیتوکین و فعالیت ضد قارچی مونوسیت‌ ها بر روی انسان ها داشته باشد که این خاصیت‌ های بارز به دوز مصرف بره موم بستگی دارد. همچنین محققان متعدد گزارش کرده‌ اند که بره موم و اجزای تشکیل دهنده آن، تولید آنتی‌ بادی را با استفاده از آنتی‌ ژن‌ های مختلف را افزایش می‌دهند. این اطلاعات، ظرفیت بره موم در کمک به تولید واکسن‌ ها را نشان می‌‌دهد.

مطالب مرتبط