خواص عسل برای پوست و مو

شک نکنید که استفاده از عسل برای حفظ زیبایی و سلامت پوست، همیشه ایده خوبی است.

پرورش زنبور عسل و کندو داری، سنتی دیرینه است که مورخان قدمتی ۷۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ساله را برای آن تخمین می‌زنند. اما نخستین شواهد استفاده از عسل برای درمان مشکلات پوستی، آرایشگری و مقاصد زیبایی به مصر باستان برمی‌گردد.عسل در محصولات زیبایی، به ویژه برای سلامت پوست و مو، نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. عسل، به ویژه عسل خام یا غیر پاستوریزه، سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش چین و چروک و مقابله با پیری پوست کمک می کنند. افزون بر این، ویژگی های ضد باکتری عسل در کاهش طغیان آکنه کمک می‌کنند. همچنین، ویژگی مرطوب کنندگی عسل در مقابله با سوزش و لکه های پوستی موثر است.

رطوبت رسانی عمقی پوست

با بررسی کوچکی در صنعت زیبایی، به راحتی می‌توان به کاربرد گسترده عسل در  محصولات آرایشی بهداشتی پی‌برد. یکی از دلایل اصلی کاربرد عسل در این دست محصولات، قدرت مرطوب کنندگی بالای این ماده است. عسل حاوی آنزیم‌هایی است که قدرت نفوذ آن را افزایش می‌دهند و به کمک این آنزیم‌هاست که عسل  می‌تواند به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کند و رطوبت مورد نیاز سلول‌ها را فراهم نماید.

پاک کننده منافذ پوست

از آنجایی که عسل کمپلکس جادویی از خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و آبرسانی را در خود جای داده است، می‌تواند در پاکسازی منافذ پوستی موثر باشد. عسل با قدرت نفوذ بالای خود، به عمق منافذ دسترسی پیدا می‌کند و تمام آلودگی‌ها و باکتری‌ها را پاکسازی می‌نماید. با وجود این تفاسیر، عسل می‌تواند گزینه مناسبی برای خلاص شدن از شر جوش‌های سرسیاه و زیرپوستی باشد.

 

درمان چین و چروک پوست

پیر شدن و تغییراتی که به واسطه آن برای انسان پیش می‌آید، یک روند طبیعی است که برای همه افراد اتفاق خواهد افتاد..

به همین دلیل است که فارغ از خواص عسل برای پوست به خصوص خواص بی‌نظیر آن بر کاهش چین‌وچروک‌های پوستی مداوم به کلینیک‌های زیبایی و جوانسازی مراجعه می‌کنند و از روش‌های پرهزینه برای جلوگیری از چروک‌های پوستی خود اقدام می‌کنند.

عسل خام به دلیل داشتن آنزیم‌‌های خاص و مواد معدنی منحصربه‌فردش و همچنین با خاصیت مرطوب کنندگی که دارد یک روش طبیعی و آسان برای کاهش چشمگیر چین‌وچروک‌های پوست به شمار می‌رود.

خواص عسل برای پوست‌های مساعد جوش

جوش و آکنه از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که تقریبا تمام افراد دچار آن می‌شوند. روش‌های بسیار متعدد و مختلفی هم برای درمان آن وجود دارد که گاها بسیار پرهزینه و طولانی‌ مدت هم هستند.

عسل طبیعی دارای مقادیر بالای اسید گلوکورونیک است بعد از آن که این ماده به گلوکز اکسیداز تبدیل می‌شود، گلوکز اکسیداز بر روی پوست صورت، بلافاصله به هیدروژن پراکسید تبدیل می‌ گردد. هیدروژن پراکسید مانند داروی جوش بنزوئیل پراکسید (بنزوئیل پراکسید) دارای اثرگذاری مثبتی روی پوست صورت است.

 خواص عسل برای مو

بهترین نوع عسل، عسل خام و ارگانیک است که حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن، انواع آنزیم‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشد که برای سلامتی و زیبایی شما بسیار مفید است. از عسل به‌وفور در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. هنگام سرماخوردگی عسل یک داروی طبیعی برای کاهش التهاب گلو و سرفه است و به‌خوبی انرژی ازدست‌رفته شما را تأمین می‌کند.

به طور کلی مهمترین خواص عسل برای مو را می‌توان موارد زیر برشمرد.

  •  عسل به با‌زسازی بافت سلولی پوست سر بسیار کمک می‌کند.‌‌ این بازسازی باعث تحریک سلول‌ها برای رشد مو می‌شوند.
  • عسل خاصیت روشن‌کنندگی دارد. پس این ماسک به موهای شما‌‌‌‌ یک‌ هایلایت طبیعی می‌دهد.
  •  عسل به طور طبیعی‌‌‌‌ آنتی‌باکتریال است، به درمان عفونت‌ها و از بین بردن باکتری‌هایی که منجر به شوره سر می‌شوند کمک می‌کند.
  • عسل با وجود اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی که دارد، جای تعجب نیست که برای موهای خشک که نیاز به مراقبت بیشتری دارند بسیار مفید باشد.
  • عسل می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت و تمیز کند،  و به کاهش ریزش مو کمک کند.
  • عسل حاوی ‌‌‌‌آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از آسیب به موها بخصوص آسیب‌های ناشی از نور خورشید جلوگیری‌ می‌ کند.
  • شکستگی‌‌‌‌ یکی از رایج‌‌‌ترین مشکلات مو است که اکثر ما روزانه با‌‌‌‌ آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. ماسک مو با عسل جلوی این شکستگی را می‌گیرد.
  • عسل نرم کننده‌‌ای است که به حفظ رطوبت در موها کمک می‌کند و در نتیجه‌‌‌‌ آن را صاف و نرم نگه می‌دارد.‌‌ استفاده از ماسک عسل برای مو به نوبه خود، ساقه‌های مو و رشته‌های مو را قوی می‌کند.

مطالب مرتبط